Website –Link
Drawing Basses. Bassen tekenen. Of ook: bassen die tekenen. Geen toeval: bedenker en bassist Kristof Roseeuw brengt meerdere disciplines bij elkaar in interactieve performances met een spannend spel-element.
Grafische score?
Visuele partituren zijn helemaal niet zo ongewoon in hedendaagse muziek. Ze werden geïntroduceerd door componisten die op zoek gingen naar andere manieren om muziek te noteren. Niet noodzakelijk met notenbalken, maar ook met kleuren en vormen. Dat geeft de uitvoerder niet alleen meer vrijheid, maar zo kan de componist ook een heel andere vorm van creativiteit gebruiken.
Het publiek als componist
Bij Drawing Basses wordt het publiek de componist en bepaalt wat er gespeeld zal worden. Niet door een rondje verzoekjes roepen, maar door zelf de partituur aan te leveren. Die tekeningen worden vervolgens ‘vertaald’ naar muziek. Op elk moment kan een van de muzikanten een nieuwe tekening kiezen, tonen en samen met de andere muzikanten uitvoeren.
Creativiteit en vrijheid
Kortom: iedereen draagt op zijn manier bij aan het concert, en daarvoor hoef je geen expert te zijn. Je hoort hoe verschillende disciplines elkaar kunnen vormgeven, hoe verrast je zal zijn om het resultaat te horen. Spannend en spontaan, dit is muziek maken in z’n meest laagdrempelige en collectieve vorm en…. je gaat naar huis met je eerste grafische partituur.
Kristof Roseeuw (°1967) is al jarenlang een vaste waarde binnen de Belgische jazz en improvisatie, maar speelt ook hedendaagse muziek. Hij maakt deel uit van het gesjeesde orkest Flat Earth Society en Too Noisy Fish. In 2005 was hij een van de oprichters van het RadioKUKAorkest, een formatie die Klara-programma De Kunstkaravaan ging begeleiden. In seizoen 2017-2018 deed hij een JazzLab toernee met 3Men in A BoaT. Met het vijfkoppige contrabas-ensemble Basssss voerde hij al werk van hedendaagse componisten uit. Voor deze concerten wordt hij bijgestaan door o.m. Yannick Peeters en Peeter Jacquemyn.